Zapraszamy do naszego biura, które mieści się pod adresem: ul. Piaskowa 11, Czeladź. Jesteśmy do dyspozycji od poniedziałku do piątku od 8:00 do 16:00.
Różnica między CMYK a RGB
Kolory to bardzo ważny temat, w świecie reklamy chyba najważniejszy. Przeciętny człowiek rozróżni ponad 250 czystych barw, 17 tysięcy barw mieszanych, 300 odcieni szarości i ponad 5 milionów odcieni barwnych. To całkiem sporo ;) Dodatkowo kolory widoczne na monitorze są inne od tych, które widać na wydrukach. No właśnie! Oto bardzo częsty problem: dlaczego projekt oglądany na monitorze wygląda inaczej niż też gotowy, wydrukowany?
Podstawową przyczyną tej różnicy jest światło - monitory i inne ekrany emitują światło, papier zaś nie, dlatego postrzeganie kolorów jest zupełnie inne. I dlatego też stosuje się dla nich inne tryby kolorystyczne. RGB to przestrzeń barw, powstała w oparciu o właściwości odbiorcze ludzkiego oka. Wrażenie widzenia dowolnej barwy wywołuje się przez zmieszanie w ustalonych proporcjach trzech wiązek światła o barwie czerwonej, zielonej i niebieskiej (Red, Green, Blue). Z połączenia barw RGB w dowolnych kombinacjach można otrzymać szeroki zakres barw pochodnych. Model RGB jest jednak modelem teoretycznym, a jego odwzorowanie zależy od urządzenia. Oznacza to, że w każdym urządzeniu każda ze składowych RGB może posiadać nieco inną charakterystykę widmową, a co za tym idzie, każde z urządzeń może posiadać własny zakres barw możliwych do uzyskania. Dlatego ten sam projekt oglądany na różnych ekranach może wyglądać inaczej.
CMYK to z kolei zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich stosowanych powszechnie w poligrafii. Skrót pochodzi również od nazw kolorów:
C - cyjan (ang. cyan)
M - magenta (ang. magenta)
Y - żółty (ang. yellow)
K - czarny (ang. black lub key colour).
Barwy otrzymuje się poprzez łączenie kolorów podstawowych w proporcjach (dla każdej z nich) od 0% do 100%. Farby CMYK to substancje barwiące przepuszczające (lub rozpraszające) światło, czyli barwniki, tak więc łączy się je nie metodą mieszania tylko nakładania warstwami i dlatego barwa wynikowa może mieć od 0% do 400% koloru (czyli kolorów składowych). Przestrzeń kolorystyczna CMYK znacznie różni się od RGB. W CMYK nie osiągniemy na przykład neonowych kolorów, które zobaczymy na ekranie.
Dlatego tworząc projekt bardzo ważne jest by wiedzieć, czy plik będzie drukowany, czy wyświetlany na monitorze. W ten sposób możemy dopasować odpowiednią przestrzeń kolorystyczną i otrzymać satysfakcjonujący efekt.